Inhoudelijke keuzes op basis van statistieken, enquêtes en strategie
Onze nieuwe institutionele website is het resultaat van een lang voorbereidend denkproces, dat heeft geleid tot een schriftelijke web-communicatiestrategie die een zekere willekeur in de keuze van de web-inhoud moet vermijden. Het geheel is gebaseerd op bezoekersstatistieken, een enquête bij bezoekers en BIRA-personeel, strategische nota’s van de directie en brainstormsessies.
De website is in december 2019 gepubliceerd met, naast pagina's over vacatures, contactmogelijkheden, onderzoeksdomeinen, onze publicaties en onze data, een zeer belangrijke focus op:
- educatieve pagina’s over onze onderzoeksonderwerpen (in de vorm van een encyclopedie)
- regelmatige berichten over belangrijke bevindingen van onze wetenschaps- en ingenieursteams (nieuws en jaarverslag)
Interne webontwikkeling
Het webteam bouwde de site in eigen beheer met de open source software Drupal-8 en host deze op de BIRA-webservers. Lay-out, maar ook inhoud-, systeem- en databankbeheer voor bijna 90 educatieve encyclopediepagina's, 50 nieuwsartikelen en meer dan 30 jaarverslagartikelen in het Engels, Frans en Nederlands maken deel uit van het werk.
Zoeken naar 'aeronomie' vanop uw smartphone!
Gezien het grote belang van zoekmachines op het internet, investeerden we in SEO (optimalisatie voor zoekmachines) aan de hand van een aantal technische en inhoudelijke verbeteringen. Het resultaat was indrukwekkend. Vertrekkend van percentages lager dan 20% voor de oude website in de jaren vóór 2018, registreerden onze analysetools dat in 2020 gemiddeld 64% van de bezoekers onze pagina's via zoekmachines heeft gevonden.
Nauw verbonden hiermee is de wereldwijde opkomst van mobiele apparatuur. BIRA gaf daarom de nieuwe site een ‘responsive design’. Dit betekent dat voor elke schermgrootte (telefoon, tablet of desktop) de bezoeker een aangepaste lay-out ziet. Omdat onze vorige website niet klaar was voor mobiele toestellen waren we erg blij te zien dat in 2020 bijna de helft van onze encyclopedie-bezoekers (46%) een smartphone hanteerde. Bij de nieuwsberichten was dit 37%.
De webanalysetools geven ook duidelijke aanwijzingen over een groot internationaal bereik in het jaar 2020 met bezoekers van over heel de wereld. Gezien het internationale karakter van ons Instituut (diversiteit personeel en partnerschappen per land) stemt ons dit heel tevreden.
Toekomstige hoofdstukken in het eindeloos web-bouw-verhaal
In de volgende stappen zullen we de contactmogelijkheden verbeteren en bestaande kleinere BIRA-sites invoegen in de nieuwe. Doorlopende bezoekersstatistieken aangevuld met gebruikerstesten zullen de noodzakelijke aanpassingen aan het licht brengen, die we zullen vertalen in nieuwe of uitgebreide functies.
Referenties:
- Matomo web analytics platform. Gratis en open-source software op de BIRA-webserver.
- Rapport webstatistieken BIRA 2018. PublieksObservatorium van de Federale Wetenschappelijke Instellingen.